زنان و دانشگاه در ایران
مهری طیبی نیا
چکیده
کتاب برساخت اجتماعی تفاوت؛ جنسیت در کلاس درس دانشگاهی، نوشته دکتر کرم حبیبپور گتابی، در سال 1397 تألیف شده است. این کتاب بهواسطه بررسی ابعاد روششناختی یک پژوهش آکادمیک در حوزه هویت جنسیتی، بهویژه هویت زنانه، و نیز توجه به ساحت علم در تجربه تفاوت جنسیتی و رویکردهای منتهی به ساختار و عاملیت در بازتولید و یا برساخت جنسیت قابلتوجه ...
بیشتر
کتاب برساخت اجتماعی تفاوت؛ جنسیت در کلاس درس دانشگاهی، نوشته دکتر کرم حبیبپور گتابی، در سال 1397 تألیف شده است. این کتاب بهواسطه بررسی ابعاد روششناختی یک پژوهش آکادمیک در حوزه هویت جنسیتی، بهویژه هویت زنانه، و نیز توجه به ساحت علم در تجربه تفاوت جنسیتی و رویکردهای منتهی به ساختار و عاملیت در بازتولید و یا برساخت جنسیت قابلتوجه است. کتاب مدعی غفلت جامعهشناسی در پرداختن به ابعاد فرهنگی و اجتماعی کلاس درس دانشگاهی است و از این جهت، به روایت تجربه جنسیتی در کلاس درس میپردازد. به نظر میرسد که علیرغم اهداف تعیینشده، سمت و سوی کتاب بیش از هر چیز در تلازم با امر جنسیتی قرار میگیرد و با طرح پیشفرض اریب جنسیتی در کلاس درس، در روششناسی و فرایند اجرای پژوهش دچار اریب پژوهشی میشود. مصادیق تجربه تفاوت جنسیتی در متغیرهایی مورد بررسی قرار میگیرند که بیش از توجه به رویکردهای ساختار و عاملیت، متمرکز بر رویکردهای شناختی میشوند و مسیر پژوهش بیشتر بر تفکیک موضوعات در حوزه یادگیری متمرکز میشود. تفسیر دادهها، برخلاف ادعای کتاب و رویکردهای نظری مطرحشده، در مسیر برساختگرایی قرار نگرفته است. در نهایت، نقش نهاد دانشگاه در تقویت تفاوت جنسیتی و یا تعدیل این تفاوت مشخص نیست و تفسیر و ارزیابی از دانشگاه و نقش آن در هویتسازی دانشجویان بیش از حالت فعال، در حالت منفعل صورتبندی شده است. یکی از چالشهای اصلی این نقد مترتب بر سبک بیان مفاهیم احصاشده در بیان نتایج و تفسیر آنها است. مفهومسازی عناوین در ارائه نتایج پژوهش، خود در یک عاملیت پنهان، بازتولیدکننده کلیشههای جنسیتی خواهد بود. بنابراین، بهمنظور جنسیتزدایی از پژوهشهای علمی، تحقیقات حوزه جنسیت بیش از هر چیز نیازمند شناخت واقعی از مسائل، عدمتعادلها و گسستهای اجتماعی است.